Wednesday , November 13 2019
Home / Aktivnosti / Digitalni marketing nije samo Online marketing

Digitalni marketing nije samo Online marketing

Digitalni marketing uključuje sve elemente Online marketinga, ali i deo tradicionalnog marketinga koji se odvija u digitalnom obliku a nije na Internetu.

U oblasti savremene komunikacije, i u svetu i u Srbiji, vlada prilična terminološka zbrka oko mnogih pojmova, pa zašto bi Digitalni marketing bio izuzetak. Mnogi vole da ga svode samo na Online marketing – iz neznanja ili zbog pridavanja većeg značaja svom poslu, svejedno…

Digitalni marketing je prilično širi pojam od Online marketinga i neozbiljno je da ih profesionalci tek tako mešaju, ali i da klijenti nasedaju na to trendovsko nazivanje svega „digitalnim“. Online marketing je samo deo Digitalnog marketinga, a zabunu stvara to što se u oba koriste digitalni kanali komunikacije, samo što u Digitalnom marketingu tih kanala ima svakog dana sve više.

Prava lavina Digitalnog marketinga tek predstoji, kada Internet of Things (IoT) i 5G mobilna komunikacija potpuno zažive u našem svakodnevnom životu. A do trenutka dok (skoro) sve ne bude digitalno i sve ne bude i na Internetu, postojaće i onaj stari, klasični, tradicionalni marketing.

Online vs. Offline, sa E ili bez E

Digitalni marketing je novi naziv za ono što se do nedavno zvalo E-marketing, jer je to nužna posledica ogromnih promena u primeni digitalnih tehnologija u toj oblasti.

Online marketing, poznat i pod nazivima Internet marketing i Web marketing, oduvek je bio najbitniji deo tog „e“ ili „digitalnog“ marketinga, ali mu sam naziv (u sve tri varijante) govori zašto je, ipak, samo deo, a ne sve.

Naime, sve što je na Internetu, sigurno je i digitalno, po prirodi stvari, ali sve što je digitalno ne mora nužno da bude i na Internetu. Jednostavno, postoje digitalne stvari koje rade i bez pristupa Internetu.

Drugi bitan momenat razlikovanja Digitalnog marketinga i Online marketinga, još iz „e“ vremena, svakako je CRM, dok se još uvek zvao eCRM, jer je postojao i onaj bez „e“. Danas je CRM – Customer Relationship Management (Upravljanje odnosa s kupcima) isključivo digitalan, kao ozbiljno softversko poslovno rešenje.

Online marketing se oduvek bavio bazama podataka o kupcima, ali je stepen njegove integracije sa CRM-om bio nepostojeći ili nedovoljan. Tačnije, u „e“ vremenima CRM je često bio offline rešenje, na računarima unutar kompanije i nisu postojala automatizovana povezivanja sa E-trgovinom, to jest e-prodavnicom na sajtu kompanije. U digitalnim vremenima je omogućeno da to sve bude integrisano u jedinstvenu celinu, kada su i CRM i E-commerce u klaudu. Međutim i danas se, neretko, procesi Online marketinga odvijaju bez ozbiljnijeg uplitanja CRM-a.

Online marketing – definicija i bitni sastojci

Online marketing je deo ukupnih marketinških aktivnosti koji se odvija korišćenjem isključivo online kanala komunikacije, sa ciljem privlačenja posetilaca na željenu veb-lokaciju i podsticanje tih posetilaca da preduzmu željene akcije.

U praksi to podrazumeva sledeće, manje-više svima poznate aktivnosti:

Ukratko, Online marketing se tiče veb-sajtova i društvenih medija i onoga što na te veb-lokacije dovodi posetioce, kroz sopstvene, plaćene i zaslužene medije.

Digitalni marketing – definicija i bitni sastojci

Digitalni marketing je deo ukupnih marketinških aktivnosti koji se odvija korišćenjem isključivo digitalnih kanala komunikacije, koji omogućavaju veću kontrolu procesa i više podataka za analizu efekata. Digitalni kanali komunikacije mogu da budu i online i offline, što znači da Digitalni marketing uključuje sve elemente Online marketinga, ali i deo tradicionalnog marketinga koji se odvija u digitalnom obliku a nije na Internetu. Tačnije, ti oblici digitalnog marketinga mogu i da koriste Internet kao sistem za prenos podataka, ali njihova pojavnost pred publikom je praktično offline, jer se odvija ili bez interakcije (samo gledanje ili slušanje) ili preko „tradicionalnih“ uređaja (televizori, telefoni…) i njihovih daljinskih upravljača i tastatura.

Ono što se do juče zvalo „elektronski medij“ i odnosilo se na radio i televiziju, danas već može s punim pravom da se nazove digitalni medij, jer je kompletan proces proizvodnje sadržaja i njegove distribucije do publike digitalizovan. Za njihov put do slušalaca i gledalaca nije neophodan Internet, ali je moguć i online prijem signala. A pored online striminga, tj. praćenja programa uživo, interaktivna digitalna televizija i interaktivni digitalni radio pružaju brojne mogućnosti za digitalni marketing, gde su vreme, mesto i način prijema video i audio sadržaja potpuno u rukama korisnika.

I „elektronski bilbordi“ su u međuvremenu postali digitalni bilbordi, svejedno da li su offline ili su povezani online samo radi osvežavanja reklamnog sadržaja. U stvari, postoji čitava oblast DOOH – Digital out of home, i pored bilborda obuhvata razne vrste digitalnih reklamnih ekrana na ulicama i prevoznim sredstvima. U zatvorenim prostorima je na sceni Digital signage advertising, a na prodajnim mestima i Digital PoS advertising i digitalni interaktivni kiosci.

I fiksna telefonija je digitalizovana u obliku, tj. oblaku – Cloud telephony. Pored svih digitalnih prednosti, njene posebne mogućnosti su Interactive Voice Response (IVR), kao automatizovani telefonski sistem bez ljudskog posredovanja, kao i opcija povezivanja sa CRM-om. Mnogi smatraju da je Telemarketing mrtav, međutim njegova digitalna unapređivanja putem veštačke inteligencije daju mu novi smisao. Ne zaboravimo mobilnu telefoniju i SMS marketing, kao klasični offline, a ipak digitalni kanal.

Ukratko, Digitalni marketing obuhvata i ono što uobičajeno primamo preko Interneta na svojim desktop i laptop računarima, tabletima i mobilnim telefonima, ali i ono što na sve ostale načine, i kroz brojne druge digitalne uređaje, stiže do nas u digitalnom obliku kao reklamna poruka.

A Internet of Things (IoT)? Primena Interneta stvari u marketingu, donosi obilje prikupljenih podataka o kupcima, dostupnih u realnom vremenu. Više o tome sledi u mom sledećem tekstu, nakon uvođenja 5G.

Autor: Lazar Bošković

About urednik

Još novosti

Nordeus, Vega IT, Catalyst, Vivify Ideas, Infostud i Srpski filantropski forum govore o svojim praksama društvene odgovornosti.

Poslovi Infostud u saradnji sa Catalyst Balkans odlučili su da organizuju Meetup na temu CSR-a …