Home / Aktivnosti / Modna industrija u eri digitalizacije – Razgovor sa profesorima i saradnicima Univerziteta Metropolitan

Modna industrija u eri digitalizacije – Razgovor sa profesorima i saradnicima Univerziteta Metropolitan

Era digitalizacije je donela dosta promena u svetu modne industrije a na panelu o modnoj industiji koji je održan 23. februara u okviru #How2PR programa imali smo prilike da čujemo šta stručnjaci iz ove oblasti imaju da kažu na tu temu.

Svoje mišljenje su sa nama podelili: doc. dr Katarina Kaplarski, Zoran Torbica, Dragana Jović Tucaković, Nataša Pavlovlić Bujas, Jelena Pavlović, Nenad Radujević i Vesna de Vinča dok je panel vodila doc. dr Milica Slijepčević. Akcenat je stavljen i na važnost društvenih mreža za promociju modnih brendova i dizajnera ali i brzog povezivanja ne samo sa ostalim dizajnerima, agencijama i organizatorima modnih manifestacija već i sa širom publikom.

Nataša Pavlović Bujas, učesnica panela je tom prilikom izjavila: “Mi kao agencija na društvenim mrežama slušamo”, dajući nam do znanja da društvene mreže ne koristi isključivo za share-ovanje informacija vezanih za njenu agenciju već i za informisanje o tome šta javnost misli, koji su trendovi aktuelni, na šta treba obratiti pažnju u daljem poslovanju. Zaključak panela je bio da je modna industrija napredovala u eri digitalizacije koja je itekako bitna za odražanje i promociju modnog brenda.

Univerzitet Metropolitan (UM), jedan od partnera panela, aktivno implementira digitalne tehnologije u nastavi na programu modni dizajn i povodom toga razgovarali smo sa profesorima i saradnicima Univerziteta Metropolitan o ovoj temi:

Share-ovanje putem društvenih mreža je dosta uticalo na promociju modnih brendova i dizajnera, brzo povezivanje modnih agencija sa proizvođačima tekstila, organizatorima modnih manifestacija i dizajnerima. Međutim, doba digitalizacije je znatno uticalo i na samu odeću. Sve više i više dizajnera se interesuje za nosive tehnologije (wearable technologies), polje modnog dizajna gde je akcenat na korišćenju novih tehnologija.

U estetskom smislu, korišćenje tehnologija u modnom dizajnu pruža više mogućnosti za izražavanje kreativnosti i individualnosti modnog dizajnera. U praktičnom smislu može doprineti očuvanju životne sredine korišćenjem nestandardnih materijala i tehnika proizvodnje, može olakšati život pojedincima koji stanuju na neuslovnim mestima ili pomoći ljudima sa invaliditetom kako bi vodili kvalitetniji život. U svakom slučaju, iz godine u godinu se modna industrija razvija velikom brzinom zahvaljujući eri digitalizacije i novim tehnologijama.

Izdvojila bih nekoliko veoma korisnih stavki za sve buduće učesnike u predstavljanju bilo kog oblika poslovanja, odnosno profesionalne ili poslovne delatnosti u cilju podsticanja prodaje robe ili usluga na internetu, a koji nisu prisustvovali diskusiji.

Prva stavka koju bih želela da izdvojim jeste da je svaki oblik učenja i prikupljanja novih saznanja jedan korak bliže inovativnosti u korelaciji sa funkcionalnošću.

Druga, da je neophodno da se oformi tim ljudi koji će zajedničkim idejama i saznanjima iz svojih oblasti, imati za krajnji cilj da postigne željeni rezultat, što u ovom slučaju može biti promocija određenog modnog brenda i prodaja njegovih proizvoda.

I kao treća stavka, poslednja u ovom nizu ali ništa manje bitna: Internet je, kao što smo svi svesni, moćno sredstvo komunikacije a samim tim i oglašavanja, koje nudi velike mogućnosti i na kome ništa kvalitetno i postojano nije nastalo preko noći. Veliki trud, rad, upornost i skup drugih segmenata nalazi se iza uspeha na internetu.

  • doc. Ana Vasiljević – koordinator smera MD

Naši domaći modni brendovi, slobodno možemo reći, prilično kasne sa upotrebom digitalnog marketinga kao i prezentacijom svojih kolekcija u okviru najnovijih platformi. Međutim, modni dizajneri okrenuti autorskom radu hrabro koračaju kroz eru digitalnih mogućnosti i trude se da to bude na nivou koji moze da parira kolegama van granica naše zemlje. I same modne manifestacije se sve više trude da osmišljavaju načine kako bi dizajneri na što originalniji način u toku sa savremenim tokovima prikazali svoje ideje.

Sve se više ulaže u originalnost ka pristupu i korišćenju digitalnih alata. Sve je međusobno povezano, a virtuelni svet je postao svakodnevnica jer i sami konzumenti globalnih brendova žive 24h sata u njemu. Nekada je bio cilj privući ih, ali danas je mnogo teže održati im pažnju jer morate biti konstatnto u toku sa njihovim potrebama. Modna industrija je ušla u šestu brzinu, a koncept digitalizacije savršeno se uklopio u taj trend.

  • doc. Katarina Samardžić – projektovanje i modelovanje odeće

21 vek nudi koncept u kome su stil i brend postali osnovne odlike svakog upotrebnog predmeta. Pojedinac danas, ma gde živeo, ne mora da brine da li je u trendu, jer svaki segment života, od izbora marke mobilnog telefona, hrane, finansijskog projekta mora biti u skladu sa globalnim trendom.

Tako i bogatstvo modnih poruka koje su danas prisutne proističe iz samih funkcija odevanja. Njihov značaj u formiranju ukusa sredine neosporan je, ali njihov efekat nije uvek isti budući da svaki čovek zauzima određeni stav u odnosu na modu. Uspešnost modnih poruka zavisi od niza različitih elemenata koji čine lanac komunikacije, počevši od modnih dizajnera kao pokretača celog procesa do konzumenata nove mode. U tom odnosu su glavno komunikaciono sredstvo modne revije, a sam odevni predmet nosilac poruke. Digitalni mediji su glavni faktori koji utiču na lansiranje novih ideja dizajnera kao i formiranje novih trendova.

  • doc. Tijana Pavlov – modna ilustracija i modne tehnike

Modni dizajn se odavno okrenuo digitalnim tehnologijama, što nam je omogućilo lakši pristup konzumentima kroz retail aplikacije kao neizostavni alat svakog ozbiljnog modnog brenda danas. Korišćenje digitalnih tehnologija je otvorilo beskonačne mogućnosti kreativnog stvaralaštva (npr. uvodjenjem 3D printera), i naravno olakšalo samu proizvodnju kreiranjem raznih programa za digitalno krojenje i sl.

Naš univerzitet se fokusira da studente osposobi kao konkurentne kandidate za buduće profesionalno angažovanje u zemlji i nostranstvu, te u tom smislu pratimo aktuelne trendove samog modnog stvaralaštva i adaptiramo sam pristup i program mladim kolegama u odnosu na svetske standarde.

Konkretno moj deo je modna ilustracija, sa studentima radim u svim dostupnim digitalnim medijima. Program je kreiran tako da svojeručni crtež, kao neizostavnu bazu, na finalnoj godini studija nadogradjujemo digitalnim tehnologijama, što nam otvara neograničene mogućnosti.

  • Doc. dr Katarina Kaplarski – dekan Fakulteta digitalnih umetnosti

Digitalne tehnologije direktno utiču na modnu industriju sa aspekta poslovanja (onlajn trgovina), oglašavanja (veb prezentacije, društvene mreže, interaktivne instalacije u okviru modnih smotri i izložbi) i sa aspekta proizvodnje (personalizovana odeća koju kupci dizajniraju preko veb aplikacije–npr. projekat nike ID), pametna odeća sa biofeedback-om, led lampe i senzori koji pretvaraju odevne komade u nosive interaktivne instalacije,  3D štampa – štampanje odeće i aksesoara, nakita…)

Pošto naš univerzitet deluje integrisano, a u sklopu imamo tri fakulteta – Fakultet informacionih tehnologija, Fakultet za menadžment i Fakultet digitalnih umetnosti., naša strategija je da podstičemo interdisciplinarni istraživački rad, a samim tim da studenti modnog dizajna budu u toku i sa relevantnim digitalnim tehnologijama i poslovnim modelima.

* Tekst je urađen u saradnji sa Univerzitet Metropolitan (UM)

About urednik

Još novosti

MailPlus Adria donosi prvi rečnik email marketinga u regionu!

Rečnik 100 pojmova email marketinga je autorsko delo email marketing eksperta MailPlus Adrie, Martine Osmanović …