Home / Aktivnosti / Aktuelno / Primeri iz prakse – Preokret u krizi sa lekom Daraprim

Primeri iz prakse – Preokret u krizi sa lekom Daraprim

p7sr43dhc77gxozo6pbkPreokret u krizi sa lekom Daraprim koja od septembra potresa Ameriku

Direktoru Turing Farmasjutikals sad su potrebniji advokati od PR stručnjaka ali svi mi iz njegove komunikacije imamo šta da naučimo

Martin Škrelji, koji je u javnosti postao poznat pošto je u septembru 2015. podigao cenu leka Daraprim za 5000%, uhapšen je 17. decembra zbog prevara sa hartijama od vrednosti počinjenih pre osnivanja Turing Farmasjutikals (Turing Pharmaceuticals). Nosilac titule “najomraženijeg čoveka u Americi”, za samo četiri meseca intenzivnog prisustva na društvenim mrežama i u klasičnim medijima, uspeo je da navuče odijum najvećeg dela javnosti.

Prvo je neverovatno povećanje cene Daraprima pravdao činjenicom da ovaj lek ne koristi mnogo pacijenata i očekivanjima investitora da firma maksimizira profit. Zatim je jednim kratkim “LOL” reagovao na tvit Hilari Klinton da je ovakvo povećanje cene “nečuveno” i da traži da nadležne agencije zaštite potrošače.

Njegov tvit   “toliko sam ljut, da bih mogao da srušim zid” bio je uperen protiv demokratskog kandidata Bernija Sandersa, koji je odbio da primi ličnu donaciju od “osobe koja je simbol nekontrolisanih cena lekova”.

Javnosti se nije dopalo Škreljijevo razmetanje sa kupovinom albuma hip-hop grupe Wu-Tang Clan za čiju je jedinu kopiju dao 2 miliona dolara. Bizarno je i njegovo poistovećivanje sa reperom Bobijem Šmurdom, za čiju kauciju je izdvojio sledeća 2 miliona dolara.

Slučaj Martina Škreljija pokazuje kako društveni mediji menjaju praksu PR-a. Tviteraši su prvi napali direktora Turing Farmasjutikals zbog odluke da jedna tableta Daraprima košta 750 dolara umesto ranijih    13,50 dolara, a zatim su temu preuzeli klasični mediji. Pred kamerama najvećih američkih televizija (CNN, Fox, CNBC i Blumberg) Škrelji je tvrd stav o pravu na profit kasno smekšao obećanjem da će deo dobiti iskoristiti za istraživanja i donacije.

Polazeći od pretpostavke da društveni mediji vole negativce, Škrelji na Tviteru osipa paljbu rečima po svakom ko mu se usprotivi i time uništava i ono malo simpatija koje je mogao da pobere.  Uz to, njegove poruke su tako nekonzistentne da je teško dokučiti strategiju i ciljeve komunikacije.

Izvesno je da je ovaj 32-godišnji menadžer hedž fonda uspeo da u kratkom roku obezbedi nacionalnu prepoznatljivost za sebe lično i za svoju kompaniju, ali ga taj masivan negativni publicitet može skupo koštati u predstojećem sudskom procesu za finansijske malverzacije. Ako pogledate snimke brojnih Škreljijevih nastupa u medijima lako ćete uočiti da njegove grimase i ukupan govor telom ne pokazuju saosećanje sa bolesnicima kojima je Daraprim namenjen iako oni imaju sidu, kancer, malariju ili sl. Složićete se da se njegovo lice i pokreti više ulapaju u sliku  koja većina nas ima o gramzivim predstavnicima farmaceutske industrije.

martin-shkreli-wu-tang-clan-album-purchase

 

Sve ovo može da navede sud da Škreljija tretira kao eksponenta bar dva društveno neprihvatljiva ponašanja, jedno su menadžeri hedž fondova koji su javno prozvani kao jedan od krivaca za svetsku ekonomsku krizu 2008, a drugo su beskrupulozni farmaceutski lobiji. Kažnjavanje za primer demonstriralo bi još jednu osudu i odlučnost da se sa ovakvim ponašanjima prekine, bar dok se skupljaju glasovi u američkoj predsedničkoj kampanji.

 

Dragana Roter

Senior consultant za komunikaciju i marketing

About urednik

Još novosti

Novi Spark.me govornik – VIRDŽINIJA SALAS KASTILJO, MEĐU PET VODEĆIH STRUČNJAKA ZA POSLOVNU UPOTREBU SNAPCHATA

Organizacioni tim jedne od najvećih marketing konferencija u Jugoistočnoj Evropi, Spark.me, koja se održava 29. …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *